سفر جناب آقای دکتر رجبی دوانی رییس محترم بنیاد ایران شناسی و همراهان به کرمان
۱ خرداد ۱۴۰۲
باغ شاهزاده
۱ خرداد ۱۴۰۲
سفر جناب آقای دکتر رجبی دوانی رییس محترم بنیاد ایران شناسی و همراهان به کرمان
۱ خرداد ۱۴۰۲
باغ شاهزاده
۱ خرداد ۱۴۰۲

نشستِ فرهنگیِ ویژه روز ایران شناسی و ایرانگردی

به مناسبت سی ام اردیبهشت ماه، روز ایران شناسی و ایرانگردی نشستِ فرهنگیِ ویژه این روز برگزار شد.

این برنامه به همت بنیاد ایران شناسی_شعبه کرمان و با همکاری موزه هنرهای معاصر صنعتی در همین مکان، بعد از ظهر جمعه، ۲۹ اردیبهشت ماه، برگزار و اجرا شد.

در این نشست، حامد حسینخانی مدیر بنیاد ایران شناسی_شعبه کرمان، در باب اهمیت و ضرورت شناخت بیش از پیش میراث و داشته های فرهنگی و تمدنی ایران سخن گفت؛ به ویژه، نکته هایی پیرامون روش های کاربردی برای پیوند بیشتر نسل های امروز با این گنجینه و بهره‌برداری از ظرفیت های فرهنگی و تمدنی، در جهت رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران امروز مطرح کرد و سپس رباعی ها و غزلی در همین حال و هوا خواند.

در ادامه، استاد یداالله آقاعباسی پژوهشگر، کارگردان، بازیگر و  استاد دانشگاه، سخنرانی کاملی در بارهء  نمایش ایرانی و سنت ها و جریان های آن مطرح کرد و ریشه هایش را در دوره های ایران باستان از روزگار میترائیسم تا دوره اسلامی تبارشناسی و بررسی کرد‌. شاعرانی چون مسعود سلاجقه، محسن کاشانی، محمدتقی دامردان، شاعر افغانستانی، نیز شعرخوانی کردند که با استقبال حاضران مواجه شد.

یکی از نکته های جالب توجه این جلسه، حضور شمار زیادی از فرهیختگان و پیشکسوتان و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در این نشست بود. ارائه تازه های کتاب در قالب میز کتاب و به نمایش درآمدن بخشی از صنایع دستی استان کرمان و پرترهء تنی چند از مفاخر بزرگ فرهنگی کرمان از برنامه‌های جنبی این نشست بود‌.

در پایان، پس از اجرای موسیقی ایرانی، مستند “یک عمر در گهواره”، ساختهء حمید میرحسینی، فیلم ساز کرمانی برای مخاطبان اکران شد. این فیلم، روایتی جذاب از زندگی استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی است.